Våre selgere har kunnskap om overflater, rengjøring og hvordan du får det renest og enklest mulig.
De kommer til deg gratis, slik at du kan teste maskinen på stedet!

 

Når et av Sveriges mest populære kjøpesentre skal rengjøres, hjelper Hako til med rett utstyr på rett sted.

Når du besøker Nordstan kjøpesenter, blir du slått av hvor stort det er. Et 306 000 m² stort sentralt kjøpesenter i hjertet av Göteborg. Senteret har rundt 35 millioner besøkende hvert år og sysselsetter rundt 6 000 personer. Det finnes rundt 200 butikker og restauranter. Hele greia er virkelig imponerende! Når du leser dette, lurer du fortsatt på - hvordan fungerer dette? Hvordan fungerer logistikken og hvordan fungerer rengjøringen? Vi besøkte selskapet som tar seg av renhold og renovasjon i Nordstan for å få svar.

Vi avtalte et møte med Zeljka Kljajic, driftssjef ved Samhall i Nordstan.

Samhall, som for øvrig kaller seg Sveriges viktigste selskap, har Zeljka som leder for teamet som tar seg av renholdet i Nordstan, og har for tiden 37 ansatte i sitt team.
Når du møter en engasjert og motivert person, kjenner du det igjen med en gang. Zeljka er nettopp en slik person, engasjert, energisk og glad. Det må man vel være hvis man har vært på samme arbeidsplass i ti år og fortsatt elsker den. Det er tydelig at Zeljka kan sine saker. Snakk om erfaring!

Vi er nysgjerrige - hvordan fungerer alt dette?
Det ville ikke fungert hvis vi ikke hadde gode rutiner, svarer Zelijka raskt.
Vi er utrolig nøye med våre ansatte, våre arbeidsplaner og daglige rutiner, det må rett og slett fungere. Da har vi gode maskiner til å hjelpe oss, og hvis de ikke fungerer perfekt, stopper alt opp. I dag har vi to Citymaster 1650, én til skrubbing og én til feiing, to Scrubmaster B260R kombiskuremaskiner og noen andre ride-on- og gå-bak-gulvvaskemaskiner. Så uten maskinene, prosedyrene og de dyktige medarbeiderne våre er vi ingenting.

"Det er det daglige tilsynet som gjør at vi holder maskinene våre i så god stand "

 

Maskinene som kjører i Nordstan ser nesten nye ut selv om de er flere år gamle - hvorfor er det slik?
Vi har den samme rutinen hver dag, 365 dager i året, og alle skal kunne den samme prosedyren. Vi har en sjekkliste med daglig tilsyn med alle våre maskiner. DDet skal rengjøres, vaskes, gjennomgås, tømmes og etterfylles. Alle som kjører maskinene bør vite dette. Det er denne daglige rutinen som får maskinene våre til å se så fine ut - sier Zeljka driftssjef hos Samhall i Nordstan.

Oppdraget ditt er ekstremt viktig for hele kjøpesenteret, og du jobber her 365 dager i året - hva er dine daglige rutiner?
Vi drives av renhet og ryddighet det er litt av mantraet vårt her.
Vi har en oppstart hver morgenkl: 06.00. Da vi samles til en orientering om hva som skal gjøres i løpet av dagen. Vi feier og vasker 65000 kvadratmeter gulvflate på kjøpesenteret hver dag, og dette kan vi bare gjøre før butikkene åpner. Etter det sørger vi for å vedlikeholde hele kjøpesenteretvedåtømme søppelbøtter, plukke opp løst søppel og sørger for at alt holdes rent for skitt, samt at vi har en vakttjeneste som butikkene kan ringe til hvis noe har skjedd. Dette gjør vi frem til kl. 15.00 hver dag, når hele arbeidsstokken er på plass. Deretter går kveldsskiftet med en liten gruppe av ansatte. Da handlerdet mer om tilsynog å rykke uthvis noe spesielt har skjedd eller hvis noe må tas hånd om.

 

Du virker å ha veldig god oversikt over oppgavene dine, oppdragene og alle maskinene - men hva sier kunden din om oppdraget ditt, har du oppfølgingsmøter med dem?
Vi kjenner oppdraget veldig godt og vet nøyaktig hva vi skal gjøre hver dag.
Vi har evalueringsmøter med de ansvarlige i Nordstan en gang i måneden for å gå gjennom eventuelle endringer, hva som har vært bra og hva som kan forbedres.. Vi lærer begge av det, så det er bra. "Vi kjenner nesten dette stedet bedre enn kunden gjør", ler Zeljka. Vi er selvdrevne og hele tiden på jakt etter forbedringer.

"Vi sørger alltid for at kunden får riktig maskin til riktig jobb. Det er like viktig for oss i Hako som det er for kunden"

Du nevnte at gulvet her på kjøpesenteret krever mye av deg?
Det stemmer, gulvet her er et strukturert steingulv. Det er veldig fint og bra for eventuell skliing, men for oss som gjør rent er det noe annet. Vi har måttet gjennomgå prosedyrer, maskiner og metoder for å få dette gulvet rent. Her fikk vi mye hjelp av Hako og Hans og Martin, som vi har kontakt med. Vi har testet ulike varianter og funnet en løsning som fungerer svært godt på denne typen gulv.

Det er forskjell på gulvpleie og gulvvedlikehold, legger Hans Valdemarsson til. Når vi leverer en ny maskin til en kunde, vil vi gjerne se hvilket gulv maskinen skal kjøre på. Hvis du vil at gulvrengjøringen skal bli skikkelig ren og profesjonell, må du velge riktig maskin og tilbehør til riktig materiale og gulv. Vi har mange gode alternativer der, og å velge riktig vil definitivt utgjøre en forskjell.

 

Det kan være mange rengjøringsskift for en bruker som betjener en gulvvaskemaskin. Hvordan tar du tak i spørsmål om sikkerhet og bedre ergonomi for dine ansatte?
Å ta vare på medarbeiderne er en naturlig del av jobben min som leder. Vi har regelmessige briefinger med alle ansatte for å lære dem opp og minne dem på hvordan de skal jobbe på best mulig måte. Hvordan du løfter tunge gjenstander på riktig måte og forebygger skader med enkle bevegelser. I tillegg kommer opplæring fra Hako i ergonomi ved bruk av maskinene, hvordan man kommer seg inn i maskinen, hvordan man unngår kraftige vridningsbevegelser.

 

Er det noe du mener kunne vært bedre med Hako som partner?

Nei, vi får alltid hjelp når vi trenger det, både med kunnskap, service og svar på spørsmålene våre. Hako er veldig imøtekommende og samarbeider med oss. Så hjelper vi hverandre hvis vi trenger å endre oss og finne nye løsninger. For eksempel. Reglene våre sier at vi ikke kan arbeide i høyder over 1,8 meter uten sikkerhetsutstyr. Vi har behov for å støvsuge lister og kanter som er høyere enn det, og da kom Hako opp med en smart løsning for støvsuging i store høyder uten stiger eller klatring. Det ble veldig bra!

 

Avslutningsvis sier Zeljka: Du vet ... det må være en drevet og energisk person for å få det hele til å fungere så bra som det gjør. Vi kan bare være enige - alle selskaper bør ha sin egen Zeljka!

"Riktig maskin til riktig jobb er viktig fra flere synsvinkler. Den rette maskinen skal løse oppgavene på den mest effektive måten. Rettmaskin for brukeren i det daglige arbeidet. RRett maskin for tidsbesparelse og økonomi."

Book oss - vi er eksperter på å sørge for at du får riktig maskin. Det er det viktigste av alt.

    Våre selgere har kunnskap om overflater, rengjøring og hvordan du får det renest og enklest mulig.
    De kommer til deg gratis, slik at du kan teste maskinen på stedet!